Тожибоева му+аддасхон абдуращимовна юсуф сарёмий щаёти ва ижоди тошкент-


с. 1 с. 2 с. 3 с. 4 с. 5

ЮСУФ САРЁМИЙНИНГ ТАРЖИМАИ ЩОЛИ


Шоирнинг исми Юсуф (хал= орасида «Мамаюсуф», «Маюсуф»), отасининг оти Абдишукур1, Сарёмий эса тахаллуси нисбадир. Бутун щаёти Туркистоннинг =адим =асабаларидан Сайрамда кечган. Даврнинг эътиборли тазкираларидан Пылатжон +аюмийнинг «Тазкираи +аюмий»да у ту\илиб ысган манзил ща=ида шундай маълумотга дуч келамиз: «Бу шоир асли туркистонли ызбеклардан былиб атроф =асабаларидан Сайрамда1 ту\улуб, Тошканд шащарида ы=имиш буюк фозиллардан... Юсуф Сарёмий деб машщурдур. Ыз исмини тахаллус этмишдур»2. Маълум былишича, шоир щам «Юсуф» щам «Сарёмий» тахаллусларини ишлатган. Шеърларини кузатганимизда «Юсуфий» номи билан щам ижод этгани маълум былади.

«Тошкент шоирлари» муаллифи Юсуф Сарёмийни ыз кызи билан кырган, бир неча бор унинг хизматида былган Мыминжон Мущаммаджонов щам шоирнинг тахаллуси билан бо\ли= ушбу маълумотларни тасди=лайди3.

Юсуф Сарёмийнинг ту\илган йили ща=ида «Тазкираи +аюмийда» щам Мыминжон Мущаммаджоновнинг «Тошкент шоирлари» тазкирасида щам маълумот учратмадик. Кыпгина адабиётларда эса бу сана 1840 йил деб кырсатилади. афсски, уларнинг щеч бирида ушбу сананинг олинган манбаи кырсатилган эмас. Шоир девонига киритилган айрим шеърлар, жумладан, замондошлари томонидан ёзилган таърихлар Юсуф Сарёмийнинг ту\илган йили ща=ида бироз бош=ачаро= маълумотни щам ыртага =ыйиш имконини беради.

Масалан, Тошкентнинг эътиборли шоирларидан Каримбек Шарифбек ы\ли Камий ёзади:

Ытуб кетти афсус даврони Юсуф,

Тутуб мотамин =олди ахвони Юсуф.

Етушганда етмиш\а умри азиз,

Ажал охири тутти домони Юсуф1.

Кыринадики, Камий унинг 70 га кириб вафот этганини =айд этяпти. Шоирнинг 1332 щижрий (1912-1913 мелодий)да вафот этгани ани=. (Барча марсияларда шу сана берилган).

Демак, Камийнинг келтиришича, Юсуф Сарёмий етмишга етишганда «ажал домонини» тутган былса, 1262 щижрийда ту\илган былиб чи=ади. 1262 щижрий эса 1845-46 мелодийга ты\ри келади2. Шунга кыра шоирнинг ту\илган йилини 1840 эмас, 1845-46 деб белгиламо= керак былади.

Былажак шоирнинг илк таълим, тарбияси ща=ида Муродхыжа домланинг «Тарихи жадидаи Тошканд»га ёзган та=риз-илова киритмасида шундай маълумотни учратамиз: «Ибтидоий маълумот ва сынгги маълумотин Сарём ва Чимкентлардан ол\ан»3.

Шоирнинг замондошлари унинг Сайрамдаги «+ози Байзо» мащалласида ысиб вояга етганини хабар берадилар. Шоирнинг =абри щам худди шу ерда былиши бежиз былмаса керак. Бу маълумот «Тазкираи +аюмий»да щам =айд =илинган4.

Щамонки, шоирнинг ёшлиги «+ози Байзо» мащалласида кечган экан, унинг дастлабки таълим олган ы=иш жойи щам шу мащалладаги мактаб былиши керак. Ю=ори мадраса тащсили ща=ида айрим олимларимиз баъзи маълумотларни келтириб ытадилар. Чунончи, профессор А.Абду\афуров «Юсуф Чимкент ва Бухоро шащарларида ы=иган»лигини =айд этади. Афсуски, бу маълумотлар =аердан олинганлиги кырсатилмаган.

Манбалар ёш Юсуфнинг мактаб йилларидаё= шеърга, ижодга кынгил =ыйганини маълум =иладилар. Жумладан, былажак шоирнинг кош\арлик Тажаллийга алощида мещру мущаббати былган экан. Ва унинг тажаллий билан учрашиш иштиё=и кутилмаган саргузаштлар билан бо\ланиб кетганлиги ща=ида Муродхыжа домла шундай ёзади: «Ёш чо\индаё= (Ю.Сарёмий-М.Т.) шеър айта бошла\ан. Шеърлари Сарёму Чимкенту Тошкандда щар бир кимсалар ор=али тарала бошла\он. Ёш йигитлик ва=тида Кош\арга Тажаллий сощибнинг бало\ат ва фасощат ва шеърдаги и=тидорин эшитиб ы=умо= \аразинда бормо=ни ният =илиб, йыл\а чи=иб, Кош\ар довонига я=ин ерда унга =аро=чилар тегиб талонил\онли\ин, =ылида был\ан бир мунча замондин бери маш= =ил\он шеър тыпламлари щам олин\анли\ин манга зиёда афсусин баён айлар эди. Бу щозирги девондаги сынгги тыпла\он шеърли\ин баён =илар эрди»1.

Бу ва=тларда Чимкентнинг ызида щам бир неча мадраса былган. бухорода эса бундан юз йил олдин 185 мадраса былган. бинобарин, Юсуф Сарёмийнинг бу мадрасалардан =айси бирида ва =ачон маълумот олганлиги ща=ида =ылимизда ани= щужжат йы=. Бу ыринда яна бир фактни щисобга олиш керак былади.

Сайрам Юсуф 17 ёшга тылганида руслар томонидан забт =илинган эди. Тад=и=отчилардан бири шундай ёзади: «1862 йили ырис бос=ини натижасида ащолининг =ирилиши ва катта бир =исмининг +ы=он хонлигининг ичкари =исмига кычиши (асосан, Тошкент шащрига) о=ибатида Сайрам катта =ишло==а айланди».

Щар =андай щолда щам шубща йы=ки, у дастлабки саводни Сайрамда олган.

Сайрамлик М.Мирхолдоров ёзишича, 1864 йилда Сайрам ащолиси шу ерда жойлашган ырис отрядига щужум =илган ва унинг эвазига шащар ащолиси =атлиом этилган1.

Щолбуки, шу даврда шащарда 50 дан орти= мадраса ва 56 та мачит былган экан.

Сынгро= шоир Тошкент, Самар=анд, +ы=он, Бухоро шащарларига тез-тез бориб тургани маълум. Бу саёщатлар давомида ушбу шащарлардаги олимлар, шоирлар билан танишади. Айни пайтда садо=атли дыстлар орттиради. Назаримизда бу сафарлардан илмий адабий ма=садлар билан бир =аторда рус бос=ини давридаги +ы=он хонлиги сарщадига кычирилган сайрамлик =ариндошларни щам кыришни кызда тутган былса ажаб эмас. Хуллас, Мыминжон Тош=ин шоирнинг бу сафарлари ща=ида шундай ёзади:

«Щар йили Юсуф Сарёмий Сарёмда от билан келиб шу +осимхонтыра-Музтарибнинг мещмонхонасига тушиб, 2-3 кун мещмон былганидан кейин, отини шу тыраникига ташлаб, ызи Бухоро, Самар=анд щам Фар\она шащарларига адабиётшунос ва ихлосманд одамларникига юриб кетар эди. Шоир Музтариб от бо=ар хизматкорига буюриб, Юсуфийнинг отини бо=тириб семиртирар, келишига яна совутиб тайёрлатиб =ыёр эди»1.

Албатта, бу саёщатлар ёш шоирнинг фикрий жищатдан бойиши, ижодининг \оявий-бадиий юксалиши учун жуда катта таъсир кырсатади.

Айни=са, Юсуф Сарёмийнинг Тошкентга =илган саёщатлари унинг щаёти ва ижоди учун катта ащамиятга эга былди. Шоир ижодининг Тошкентга юзланиши оддий тасодифий щол эмас эди, албатта.

Чунки, тарих сащифаларидан маълумки, ытган асрнинг 80-90-йилларига келиб Тошкентнинг ыша даврда ылка щаётида тутган мав=еи баланд былган, яъни Тошкент сиёсий, и=тисодий, маданий марказга айланган эди. Кып шоир ва зиёлилар каби Сарёмийнинг щам Тошкентга тез-тез келишидан ма=сад, рый бераётган янгиликлар, янги маданий, маънавий щаётни кыриш, идрок этиш иштиё=ида, =олаверса, ызининг ички маънавий талабларини =ондириш эди.

Сарёмий Тошкент даври щаётида худди шу каби Тошкентдаги ызгаришлар, янгиликлар, айни=са, маданият ва маориф ычо=лари былган мадрасалар билан манфаатдор шахс сифатида синчковлик щамда =изи=иш билан танишади, уларнинг кыпчилиги ща=ида васфий асарлар ёзиб, хал= орасида тар\иб этадики, бу эса шоир щаётининг Тошкент билан бо\ли= былган ыринлари ща=идаги фикримизнинг далили была олади.

Шоирнинг Тошкентга тез-тез келиб турган ва=тлари унинг ижоди бало\атга етган даври эди. Шунинг учун щам Сарёмий бу ерда ыз даврасини жуда тез топди, жуда кып ёру-дыстлар орттирди. Тошкент сафарлари уни шу юрт билан ундаги ил\ор шахслар – Камий, Хислат, Шавкат, Музтариб, Тавалло, Муродхыжа Солиххыжа ы\ли, М.Тош=ин каби шоиру илми фозиллар билан жиддий ва бир умрга бо\лади. Юсуф Сарёмийнинг Му=имий билан танишуви ва дыстлашуви щам шу сафарлар орали\ида кечади. Тошкент бу икки юртнинг икки шущратли шоирини бир-бири учун кашф этади. Чамаси, Му=имий билан Сарёмий илк бора шоир Хилватий уйида учрашадилар. Бу давр адабий щаётини чу=ур ва атрофлича ырганган Собир Абдулла «Мавлоно Му=имий» деб номлаган бадиий лавщаларида бу икки шоирнинг учрашувларини шундай тасвирлайди: «Шоир Каримжон Камий Му=имий билан щар доим бирга былиб щол-жонига =ыймай уни Тошкентнинг ажойиб кишилари билан таништиради. Му=имий билан Камий \иштин зина билан чи=иладиган Кыкалдошга кытарилдилар ва жиловхонада кутиб ытирган бир йигитга дуч келдилар. Бу йигит шоир Хилватийнинг ы\ли Азко эди. Щужрага киргач, бир =о\оз чи=ариб тутди: унда шоир Хилватий Му=имийни уйига таклиф =илиб, Сайрамдан Юсуф Сарёмий келганлиги, у киши Му=имий билан танишишга иштиё=манд эканлиги, эртага кеч ташриф буюрилишини илтимос =илган эди. Му=имий номани кыздан кечиргач, табассум билан Камийга узатди:

-Мулла Каримжон бугун ынг ёнимиз билан турган кунимиз экан, хурсандчилик! Щурматли Юсуф Сарёмий билан кыришишга бугун муяссар былсак, яна щам улу\ иш былган быларми эди!


  • У кишини бугунга таклиф =илган эдик, бу кеч матбаа ношири /улом поччанинг уйларига мукаллаф эканликларини айтиб, эртанинг ваъдасини бердилар.

Азкодан бу сызни эшитгач, иккалалари баб-баравар кулиб юбордилар. Камий Му=имийнинг елкасига =о=иб, яна щам =атти=ро= кулди:

  • Ыша улу\ иш быладиган былди, Сарёмий билан щам эрта, щам бугун тыйиб сущбатлашишимиз мумкин».

Бу ерда машщур кишилардан ёш Тыйчи Щофиз Шобарот, Шожалил, Солищ Щожи ва бош=алар щам былганлар. Шожалил, Шобаротларнинг щурматли Юсуф Сарёмий \азалига айтган ушшо=лари, айни=са, Сарёмийнинг ызи бу сущбатга щол былиб тушганлиги Му=имийни щаяжонга солмай =ыймас эди.

Албатта, дыстлар сущбати, шеър бащси, ашула, куй шукущи турли хил масалаларга оид фикр олишувлар билан алмашиниб борарди.

Самимий ва шоирона пок муносабатларга асосланган сайрамлик Сарёмий, =ы=онлик Му=имий, тошкентлик Камийлар ыртасидаги бундай мустащкам дыстлик щамда ызаро щурмат ва эъти=од уларнинг маслак ва ма=садларидаги, орзу интилишларидаги умумийликни кучайтиради. Шоирларнинг фикрий =арашлардаги \оявий я=инлик эса, улар ижодида муштарак фикрларни, щамощанг сатрларни ту\диради. Бу сатрлар эса, бизга бу уч шоир ыртасидаги щамкорликни кырсатувчи ва исботловчи асосий щужжат былиб хизмат =илади. Чунончи, Му=имий, Камий, Сарёмийлар доимо адабий щамкорликни са=лаб, кып щолларда бир хил мавзуда =алам тебратишган (айни=са, сатира ва юморда) бир-бирларининг \азалларига мухаммаслар бо\лашиб назиралар битишган.

Каримбек Камийнинг «Мастона кызларингдин кимга =илай шикоят» мисраси билан бошланувчи \азалига Сарёмий бо\лаган мухаммас бунга мисол была олади. Айни=са, ХIХ аср мумтоз адабиётимизда «Офарин» радифли шеър машщур былган. Бу шеър биринчи галда ким томонидан =андай шаклда ёзилганини айтиш =ийин. Лекин шуниси маълумки, турли шоирлар бир-бирларига назира =илиб, бир-бирларига жавобан \азал, мухаммас ва бош=а шаклларда бир неча «Офарин»лар ёздилар. Булардан айни=са, Му=имий, Сарёмий, Шав=ий, Нодим Намангоний ижодидаги «Офарин»лар характерлидир.

Бу шеър Му=имийда мухаммас формасида келади:

Минган саманди тез хиромингга офарин,

Майли =илур\а =атл, маромингга офарин,

Тинмас щануз навбати жомингга офарин,

Эй сарви ноз, лутфи каломингга офарин,

Пинщон рамуз бирла саломингга офарин...

Шоиримиз Юсуф Сарёмий щам ю=оридаги адабий щамкорликдаги дыстлари билан маслак бирлиги ва янги ижодий принцип учун олиб борилган курашни кырсатиш жищатидан мумтоз шеъриятимизда мумтоз ырин тутганлигини биргина «Офарин» радифли \азалида щам кыриш мумкин. Ыз ижодида у иккита «Офарин» радифли \азал ёзгани маълум. Лекин бизгача етиб келган ва шоир девонига киритилганини =уйида матлаъ ва ма=таини келтирамиз:

Ул сарви =адди нозни кырганлар айтур офарин!

Шамшод юз тащсин =илиб, быстонлар айтур офарин!

Ул мещри йы= бебок учун, чун субщ ба\ри чок учун

Юсуф юзи \амнок учун, гирёнлар айтур офарин!

Кыринганидек, Тошкентдаги адабий мущит ва кенг ижодкорлар давраси Сарёмийга щар жищатдан катта таъсир кырсатади. Бир сыз билан айтганда, Сарёмийнинг Тошкентда кечган щаёти уни фикрий жищатдан бойитади, ижодий тажрибада янада чини=тиради. Шоир умрининг охиригача Тошкент билан ало=асини узмайди, кейинги ю=ори тащсилини шу юртда давом эттиради.

Бу даврда илм ва адабиёт ащли Тошкентдаги Кыкалдош, Бекларбеги, Баро=хон мадрасалари ва талабалари атрофида уюшган эди. Му=имийнинг 1899, Фур=атнинг 1890 йилларда Кыкалдош мадрасасида былганликлари, Мискин (1880-1937), Музтариб (1858-1944), Хислат (1880-1945), Шощмурод котиб Ти\банди (1850-1922) кабиларнинг бу даргощда тащсил олганликлари ушбу мадрасанинг баланд мав=еига далолатдир.

Кыкалдошдан кейинги энг машщур мадраса «Бекларбеги» эди.

Афсуски, бу мадраса 30-йилларда бузиб юборилган. 1901-йилда бу даргощга ы=ишга келган Мыминжон Тош=ин хотирлашича, у эски Жывада жойлашган. Щозирги мащсидызлик кычасидан ю=ори кытарилиб майдонга чи=иш билан унинг шимолдан жанубгача чызилиб кетган 2 =аватлик биноси кызга ташланар экан. Мадрасанинг катта дарвозаси кунботарга =араган былиб, унинг олдида текис катта сащн былган. мадрасада тез-тез бедилхонлик былиб, унда ыз даврининг машщур бедилхонлари: Исо Мущаммад Имом Мущаммад ы\ли Гулшан (1840-1908), Ро\ибий (1835-1898), Мирий (1833-1916), Камий (1865--1922), Алмаий (1854-1892| 93), Азко (1870-1936), Хислат (1882-1945), Фунуний (1861-1932) кабилар фаол иштирок этардилар.

«Бекларбеги»да машщур бедилхон Шомащмуд Охунд (1903 йилда вафот этган, унинг ырнига Бащодирхон бош мударрис былиб тайинланган), Абдумалик Щожи каби мударрислар дарс берганлар. Замонасининг истеъдодли ижодкорлари Хатмий (1835-1908), Рамзий (1861-1943), Котиб (1858-1933), Камий (1865-1922), Ахтарий (Афандихон Махзум) (1870-1946), Хайёмий (1971-?), Тавалло (1882-1939), М.Тош=ин (1883- ), Мирмущсин Шермущаммедов (1895-1929)лар шу ерда ы=иб чи==ан эдилар. Шоир Камий, таржимон Муродхыжа ушбу мадраса щужраларида исти=омат =илганлар. Замонасининг машщур олими ва шоири «Калила ва Димна»нинг таржимони +ори Фазлуллощ Алмаий щам бу ердаги илмий адабий давраларда тез-тез иштирок =илиб турган.

Закий шеърпараст Юсуфий, профессор Б.+осимов =айд этганидек, айни=са, Тошкентда =адр-иззат топди. Тошкентдаги «Бекларбеги» мадрасаси шоир щаёти ва ижодида мущим роль ыйнади. Сарёмийнинг адабий маданий щаёт =айнаган «Бекларбеги» мадрасасига ихлоси баланд эди, шунинг учун былса керак, шоир кейинги тащсилини ана шу мадрасада давом эттирди. Мадрасада шоир Юсуф ыз даврасини топди. Адабиётшунос олим А.Жалолов ты\ри таъкидлаганидек, бу даврдаги тошкентлик ил\ор фикрли шоирлар Туркистоннинг бош=а шащарларида яшаб ижод этган =алам ащллари билан жуда я=ин адабий ало=ада былганлар ва уларнинг ыртасидаги ижодий щамкорлик жуда самимий кечган1. Жумладан, тошкентлик Каримбек Камийнинг мадрасадаги мыъжазгина щужрасига Сайрамдан Сарёмий, +ы=ондан Му=имий, Самар=анддан Саидащмад Васлий, Хыжанддан Асирий каби шеър мущиблари тез-тез келиб туриши билан бу кичкинагина щужра катта адабий мушоира-мусощаба уйига айланган эди.

Ю.Сарёмий, Му=имий, Камий, Асирий, Хислат каби шоирлар ижодида камол топиб, ривожланган \оявий бирлик, даврнинг баъзи масалаларига муносабатдаги я=инлик, дунё=арашларидаги баъзи умумийлик томонлари худди ана шундай адабий сущбат ва адабий кечаларда шаклланган былса, ажабмас. Айни=са, бу даргощда тез-тез бедилхонлик, навоийхонлик былиб туриши давра ижодкорлари =аторида Юсуфда щам бадиий мащоратни такомилга етказиш, ытмиш устозлар меросидан ырганиш мактаби вазифасини ытаган. Мадрасадаги ана шундай адабий мажлис ва ижодий мушоиралар ща=ида Мыминжон Тош=ин ызининг «Тошкент шоирларининг таржимаи щоллари» =ылёзма асарида шундай ёзади: «...Булар (=алам ащллари-М.Т.) Бедил билан бирга Навоийнинг «Хамса»си, «Чор девон»и Умархон ва унинг даври шоирларининг девон ва пароканда шеърларини ы=ишиб адабий дарслар олар ва адабий-илмий савияларини оширар эдилар»1.

Сарёмийнинг Навоий, Фузулий, Амирий ва бош=а устоз шоирларнинг \азалларига тахмисларининг кыпчилиги шу йилларда ёзилган деб тахмин =илиш мумкин. Чунки бу адабий сущбатлар, адабий мажлислар щар бир ижодкор учун яхши самара бериши табиий, албатта.

Дарща=и=ат, «Бекларбеги» мадрасаси ва у ердаги адабий мущит Юсуф Сарёмийнинг ижодий камолотга эришувида айрича ащамият касб этди. Шоир Сарёмий ыткир хотираси билан, шеър айтувга былган и=тидори ва бадещагыйлиги билан адабий мажлисларни жонлантирар ва мажлис ащлларини щайратга солар эди. Мадраса тащсили кезларида Сарёмийни кырган ва кып бора сущбатлашган Муродхыжа домла шунга ало=адор былган бир во=еани шундай щикоя =илади: «Мажлисда (Сарёмий-М.Т.) бадещатан айтарди. Ва хотири жуда тез эрди. Бир кун бащор айёмида фа=ирнинг щужрасинда мадрасаи Бекда бир =анча шоирлар билан ылтурушга намзуда Юсуф домла гощ ота мозорига саёщат ва зиёрат билан бормо=имизни ташви= айлаб сыради. Мунча ул тарафга жынадук. Йылда чархчи кычада щовлиси бор фа=ирнинг хешларидин былмиш Саидакбархон навжувонни ча=ириб бирга боришиимизни фа=ирдан сыради. Фа=ир унинг щовлисин ча=ириб кырсам щовлисидин бир бола чи=иб «Акам чафалакка кетганлар» деди. Шул онда Мавлоно Юсуф бадещатан шеър:

Биз келссак экан, кетган эканлар чафалакка,

Ращм айламайин бир неча биздек кафалакка.

Ушбу радиф ва бащрда кычада йылда бир \азал айтиб тамомлади.йылдаги щамрощлар Камий, Зилолий ва Олимий деган шоирлар Мавлононинг и=тидорига щайрон =олдилар»1.

Юсуф сарёмийнинг шеърлари орасида ана шу «Бекларбеги» мадрасаси ща=идаги шундай \азали учрайди:

Рашки раво=и жаннат гар былса ёр манзар,

Азбаски дилкушодир фасли бащор манзар.

Кырсам юзи =уёшлар, ыйнар кызимда ёшлар,

Сайри чаман\а бошлар ул гулузор манзар.

+ылда китоби нози, юз шамъи жон гудози,

Ылтурмак анга бози рахлолазор манзар...(47-б.)

Шеър шу тахлит давом этади. Шоир мадраса ва унинг мужтащид талабаларини анъанавий рангин сербыё= чизади. Ундаги илмий-ижодий мущитга илощий тус беради.

1903 йилда «Бекларбеги»нинг машщур бош мударриси саксондан ошган «Щазрати домла» Шомащмуд охунд вафот этади. Шундан кейин унинг ырнига кадубод (щозирги +орасарой) мащалласидаги Бащодирхон махзум «биринчи мударрис» былиб келади. Уни «Бухоронинг ярим илмини олиб келган» дер эдилар. Ыз илми билан машщур былган Бащодирхон «Бекларбегига» келгач, мадрасада «ы=увчи-муллабаччалар» кыпайиб кетганлиги, щатто шоир Камийга жой етмасдан зах щужралардан бирида =олиб кетганлиги маълум.

Бащодирхон «Бекларбеги»да 7 йил бош мударрислик =илади. 1327 щижрий йилда (1910 йилда) у вафот этади. Юсуф Сарёмий унга ба\ишлаб марсия ёзади. Ушбу марсия шоирнинг девонида «Тарих барои фавтиин марсия щазрат Бащодирхон Махдум Тошкандий мударриси Бекларбеги» сарлавщаси остида берилади. Шоир эъти=одича, «муфассиру мущаддису мударрис» Бащодирхон Махдум илмнинг чиро\и, фалакнинг =уёши эди:

Бащодирхони махдуми мударрис,

Чаро\и илму хуршиди фалакрой.

Аторуд хомаи дониш сурайё

Шуои илму фазлу чархи фарсой...

«Вужуди шамъ», «Жисми олами фазл» былган бундай «маъдани илм»нинг «=азодин туфро= аро жой» былганлиги, айни=са, толиблар учун о\ир былади:

Бу щасрат бирла толиблар кызидин

Тыкулган ёшидин олам былиб лой...

Юсуф Сарёмий ща=ида замондошлари камоли эщтиром билан ёзишларига =араганда, (шоирлар адади саналганда кыпинча унинг номи билан бошлайдилар) у фа=ат шеъриятдагина эмас, илм, фанда щам ыз даврида катта эътиборга эга былган. Тахмин =илиш мумкинки, у биргина мадраса тащсили билан чекланиб =олмаган, мунтазам хусусий мутолаа билан шу\улланган. Навоийхонликлар, бедилхонликлар унинг учун мадраса тащсилидан кейинги тащсил эди.

Юсуф Сарёмийнинг =ачондан бошлаб бадиий ижод билан шу\улланганлиги ща=ида бир нарса дейиш =ийин. У щеч =ачон ызига шоирликни касб =илиб олган эмас. Щар =андай чинакам ижодкор сингари бирор во=еа-щодиса таъсир =илганида бу муносабат кыпинча шеър щолида юзага чи==ан. Шоирнинг жуда кып шеърлари мумтоз адабиётимизнинг маълум ва машщур намояндаларидан таъсирланиш, илщом олиш, жавоб =илиш зарурати билан ту\илган. Айни пайтда туорли щодисалар, масалан, я=ин кишиларининг ёки бирор масжид, мадраса, мещмонхона каби =урилишлар ща=ида щам таърихлар, марсиялар ёзган.

Юсуф Сарёмийнинг моддий турмуш шароити ты\рисида тыхталсак, у гарчи «расмий вазифаларда ишламаган», «доимий даромад»га эга былмаган былса-да, узлуксиз мещнат билан кун кечирди, унинг маълум даромад манбалари бор эди. Шоирнинг тирикчилик манбалари ща=ида сызлаганда, биринчи навбатда, унинг хаттотлик-котиблик щунарини эгаллаганини тилга олиш керак, албатта. Санъат даражасига кытарилган бу щунар Сарёмий замонасида-матбаачилик ишлари йылга =ыйилмаган бир даврда шу касб эгасига тирикчилик манбаи сифатида хизмат =илган. Шунингдек, Мущаммад Юсуф учун щам хаттотлик асосий касб ва тирикчилик йылидаги асосий даромад манбаи эди. Юсуф Сарёмий бу касбни пухта эгаллайди, хатто бу даврда «Юсуф хаттот» деб ном чи=аради.

Хаттотликдан таш=ари Сарёмий оила тебратиш йылида косибчилик, мущрдорлик касби билан щам шу\улланар эди. Чунки хаттотликдан келадиган даромад, хатто фа=ирона тирикчилик щаражатларини щам =опламас эди.

У щар бир щунарини ызига хос мощирона усталик билан ижро этарди. Шоирни ыз кызи билан кырган замондошларидан машщур ы=итувчи ыспиринлик кезларида бир неча бор учрашган, асарларини о==а кычиришга ёрдам берган Икромжон ота Щасанжонов шундай хотирлайди: «Дыкондорлардан бирортаси =ыйиб берган курсига ытирганча мыъжаз бол=ачаси билан кун быйи щожатмандлар исмини тахта тагликка нозик асбобларда ыйиб мущр ясаб берар эди. У кезларда Сайрамда саводхонлар кам учрар эди. Хатто =ыл =ыйишни билмайдиган кишилар шахсий мущр буюришар эди. Юсуф Сарёмий щажвгый, щозиржавоб былганлиги учун щажв былмаслик щушомадида одатда, зи=на бой савдогарзодалар отдан тушиб шоир =ылини олиб ытишарди. Уларни ё=тирмайдиган Сарёмий «=ыл олишлар» безорижон =илганида ишдан чарчаган панжаларини ёзиб киноя =илиб: «Бу =ыл бир панжшоха. Уни олиб =ийналма. Ундан кыра дыкондор офтобасига бир танга ташла, тирикчилик =озони =айнасин!» дея жавоб =илар эди1.

Икромжон ота фикрини давом эттириб, шоирнинг шаклу шамойили, шахсияти ща=ида шундай тыхталади:

«Юсуф Сарёмий баланд быйли, =орама\из, юзи ыртача тылаликдаги, щозиржавоб, нозиктаъб, ним жилмайиб сызловчи сиймо эди. Маюсуф домла жуда одамохун киши былганлар. Унинг сущбатига щамма мушто= быларди. У иштирок этган чойхона сущбатида =атнашишга кыплаб инти= быларди, сущбат =изиб одамлар тылиб кетарди. Кенг я\ринли, гавдали, =оракыз, =ора=ош, =изилма\из юзли, кенг пешонали домлага ихчамгина салласи жуда ярашиб турарди».

Мулла Икромжон домла Ю.Сарёмийнинг хаттотлик санъатини ма=таб: «Устознинг дастхати жуда чиройли эди» деб =ышиб =ыяди. Шоирнинг шахсий щаёти ща=ида айрим маълумотлар тад=и=отчи Сафо Зуфаровнинг «Шоир ва тарихчи» ма=оласида учрайди. Маълум былишича, Юсуф Сарёмий уч ы\ил кырган: Маъди махсум, Маъдазим махсум, Фазлуллощ1. Лекин кырганимиздек, Абдулла Маъдиев ушбу шажарада Юсуф Сарёмийнинг кичик ы\ли Фазлуллощнинг номини Саъдулла деб келтиради. Шоир девонида эса унинг ыз ы\ли вафотига ба\ишланган «Марсияи писар Фазлуллощ ном» («Фазлуллощ номли ы\ил марсияси») деган шеър бор. Шунга =араганда, ы\илларидан бирининг – кенжасининг исми Фазлуллощ эканлиги ща=и=атга я=инро=дир.

Фазлуллощ 1909 йилда о\ир касалликка чалиниб эрта оламдан ытади. Албатта, бу о\ир жудолик Сарёмийга жуда =атти= таъсир =илади. Отанинг фарзанд до\ида куйиб ыртанишлари марсияда кенг ва атрофлича ыз ифодасини топган. Шеър щажман катта. 40 мисрани ташкил этади. Тубанда парча келтирамиз:

Бащор умри хазон былди, ощ =ани писарим,

Узилди нахли щаётимни шохидин самарим.

+ари\онимда бу баргларни мотамдин

Нетай, =адим букулуб синди дыстлар камарим...

Илощо, Юсуфий\а ращматинг =апусини оч,

Атоу лутфу карам бирла, эй \афуру ращим.

Былди таърихи фавти Фазлуллощ:

Сайри бо\и жинон бепоён.

(______________) – 1327 щижрий (1909 мелодий) +атор я=ин кишилардан бирин-кетин айрилиб, (шу йилда (1909) мударрис Баходирхоннинг вафот этиши) маънавий, рущий азобларда яшаганлиги унинг асарларида турли даража ва шаклларда ыз шамойилини топади. Бу эса адибнинг таржимаи щолини тиклашда, ижодкор сифатида унинг шахсиятини, дунё=арашини белгилашда катта ащамият касб этади. Масалан, шоирнинг =уйидаги мисраларига эътибор беринг:

Керак сабр айламак гар етса даврон ащлидин кулфат,

Щаётинг шод ё \амлик магар бил\ил улу\ неъмат,

Вафо омез, мещрангез был\ил, былма бадтийнат,

Санга о\у ичирганларга бергил шащддин шарбат,

Жащон ащлини =аддин бор миннат бирла хам =илма...

Бундай мунгли ощанглар акс этган асарларда шоирнинг шахсий =иёфаси, фикр-ыйлари намоён былади. +арангки, «боши\а кулфат, \ам =ушлари ошён» тутган, моддий ва маънавий жищатдан кып «ситам»ларга учраган шоир, айни пайтда «кынгул кып нола =илма, дам-бадам ощинг алам =илма» дея шахсий омадсизлигидан нолиш даражасидан ю=орига кытарила олади, инчунин, у «о\у ичирганларга шащддин шарбат» бериб, вафосизларни вафо, мещрсизларни мещр, бадфеълларни чиройли ахло= билан енгиш кераклиги ща=идаги \ояларини илгари суради. Шоирнинг мана шундай характерли шеърлари девонда кып учрайди. Бу эса, шоирнинг о\ир турмушини, характеридаги баъзи бир томонларни, =олаверса, исломий талаб ва кырсатмаларга сид=идилдан риоя =илган баркамол мусулмон инсон былганлигини кырсатувчи ишончли бир щужжат, дейишимиз мумкин.

Шоир Сарёмий 1332 щижрий – 1912 мелодий йилда ыз =ишло\ида вафот этди. +абри +ози Байзовий ма=барасининг шимол томонида.

Пылатжон +аюмий шоирни 1913 йилда вафот этган деб кырсатади: «... Мавлоно Юсуф Сарёмий Сайрам =асабасинда нашъу намо этиб, =асабанинг маъруф жойи былмиш, «+ози Байзо» номли мозор мащаллада, шул мозоргощ ёнида яшаб ва шунда 1913 йилда вафот этиб, шул мозор =абристонига дафн этилмишдур...»1

Мыминжон Тош=ин эса «Тошкент шоирлари» =ылёзма асарида 1912 йилнинг ёзида (июнь ойида) Чимкент, Сайрам, Авлиё отадаги улу\ авлиёларни зиёрат =илиш ва Юсуф Сарёмий рущига фотища ы=иш учун Каримбек Камий билан биргаликда Авлиё отага саёщат =илганлигини шундай хотирлайди: «Шу йил (1912 йил, июнь ойи) машщур шоир Юсуф Сарёмий вафот =илган эди. Шунга фотища =илмо= учун 23 июнда Сайрамга бориб шоир Камийнинг поччаси Мирма=судбойникида мещмон былдик. Эртасига Юсуф Сарёмийнинг уйига бориб унинг рущига фотища =илдик. (Бизни-М.Т.) У кишининг фа=ир щолдагикосиб ы\ли кутиб олди. Шоирнинг катта бир девонини кырсатди. Сарёмий русча, щам ызбекча мущр ыяр экан, кыргач билдик. Сарёмда щам бизни бир неча кишилар мещмон =илиб чопон кийгизишди»2.

М.Тош=иннинг мазкур хотираси масалага ани=лик киритишга ёрдам беради ва шоир 1912 йилнинг биринчи ярмида вафот этганлигига ашёвий далил былиб хизмат =илади.

Юсуф Сарёмий ыз замондош дыстлари ыртасида щам, хал= орасида щам эътиборли ва эъзозли шоир сифатида =адр топди. Сарёмийга ба\ишлаб бир неча шоирлар томонидан таърихлар ёзилди. Жумладан, Каримбек Камийнинг Сарёмий вафотидан афсус чекиб ёзган таърихи бор. Таърихда Сарёмийнинг сифатларини, \азалчиликдаги мащоратини улу\лаб, «\азаллари эди чун \азалони Юсуф» деб юксак бащо берар экан, шоирнинг ана шундай шеърларини йи\иб девон тузган Тавалло щамда котиб Мулла Ытаб хизматларидан кынгли тылади:

Чи=иб бир жувонмард ихлосманд

Кыринг, чоп =илдурди девони Юсуф.

Ки, яъни Тавалло ла=аб тилмизи

Эдуб саъй ортурди, бас, шони Юсуф...

Тамом этти Мулла Ытаб котибий

Ёзиб хати хыб ила эълони Юсуф.

Камий рыйи табъ ила тарихин айт:

Хушо былди нав табъи девони Юсуф.

(__________________________) – 1332 щижрий (мелодий 1912) Ю.Сарёмий ижодига ба\ишлаб ёзилган мазкур таърих ва бош=а кыпгина таърихлар шоирнинг ыз давр адабий и=лимидаги мав=еи баланд былганлигини тасди=лайди.

Адабиётимиз тарихининг кемтик жойларини тылдириш учун доим щаракат =илган, щар =андай пайтда щам унинг жонкуяри ва тар\иботчиси былган машщур шоиримиз Ма=суд Шайхзоданинг 1965 йил апрель ойида Сайрамга =илган сафари щамда сайрамликлар билан былган учрашувда Сарёмий ща=ида айтган сызлари жуда ащамиятлидир: «Мен узо= чызилган шеър тыйида сащнада ытириб, гыё яна бир шоир бу ерда биз билан мажлисда =атнашаётганлигини сезгандай былдим. Бу ытган асрнинг ырталарида ту\илиб, асримизнинг бошларида вафот этган ажойиб шоир ва щаким, ызининг фузулиёна \азаллари билан ызбек шеъриятига буюк щисса =ышган Юсуф Абдишукур ы\ли Сарёмий эди. Сайрамликларнинг шеърга шунчалик ихлосманд былганликларини кырганимда ва шеърий сызнинг улу\вор =удратига шощид былиб ытирганимда мен ращматли шоирнинг сыз =удрати ща=идаги шу байтларини ызимда ёддан зикр этиб турардим:

Фикр бо\ида гули рашки гулистон келди сыз,

Равна= афзойи риёзи гулшани жон келди сыз.

Эл аро гавщар атаб бир тошни дер =адрли

Нуктадон доно =ошида дурри \алтон келди сыз...

1989 йилда шоир =абри =айта тикланди ва унга рамзий китоб шаклидаги мармар тош ырнатилди. +абрга =ыйилган мармар тошга =уйидаги сызлар ёзилган: Юсуф Абдишукур ы\ли Сарёмий 1840-1912.

1990 йилда эса Юсуф Сарёмий таваллудининг 150 йиллиги кенг нишонланди. Ушбу юбилей Чимкент вилоятининг Сайрам туманидаги ызбек маданияти маркази ташаббуси билан тантанали ытди. Юбилейга атаб «Юсуф Сарёмий» китобчаси чи=арилди. Унда Сайрам туманидаги ызбек маданияти маркази щаъатининг аъзоси М.Мирхолдоровнинг сызбошиси ва шоир ижодидан намуналар берилган. Бу профессор Б.+осимов ты\ри таъкидлаганидек, шоирнинг кейинги 73 йил ичида чи==ан илк тыпламидир1.

Юсуф Сарёмийнинг щаёт йыли эндигина ырганилмо=да. Ю=орилардан маълум былганидек, унинг таржимаи щоли билан бо\ли= кыпгина фактларни ани=лаш олдинда турибди. Лекин, ыйлаймизки, щозирча, маълум былган маълумотлар щам унинг =из\ин ва мураккаб, айни пайтда самарали щаёт йылини тасаввур этишимизга ёрдам бера олади. Ю=оридаги тарихий ва илмий асарлар, замондошлари ва я=ин =ариндошларининг хотираларига асосланган щолда Юсуф Сарёмийнинг илмий биографияси ща=ида шундай хулосага келиш мумкин:

Юсуф Сарёмий +озо\истоннинг Чимкент вилоятидаги Сайрам шащрида ту\илган. Унинг ёшлик йиллари шу шащарнинг «+ози Байзо» мащалласида кечган. Дастлабки таълимни Сайрам ва Чимкент шащарларида олган. Шу даврларда шеър ёза бошлаган.

Сарёмийнинг тани=ли шоир былиб етишувида щаётининг Тошкент даври мущим ащамият касб этади. У «Бекларбеги» мадрасасида тащсил олиш билан бир =аторда Тошкент адабий мущитининг етакчи вакиллари – Камий, Хислат, Шавкат, Музтариб кабилар билан ижодий щамкорлик =илди. Щатто Таваллодек истеъдодли шогирдлар щам етиштирди.

Манбаларда шоирнинг Бухоро, Самар=анд, Фар\она шащарларига саёщат =илгани, у жойлардаги адабиёт мущиблари билан ало=ада былгани ща=ида мухтасар айтилса-да, бу ща=да кенгро= маълумот олиш мумкин былган манбаларни щали учратмадик. Биро=, Сарёмий +ы=он адабий мущитида юксак мав=ега эга былган шоир Му=имий билан Тошкентда учрашиб, адабий щамкорлик =илгани маълум.

Сарёмийнинг уч ы\ли былиб, (умр йылдоши ва ызи билан бирга), шоир беш жондан иборат оиласини хаттотлик, мущрдорлик, косиблик щунарлари билан моддий жищатдан таъмин этиб турган.

Бизгача эълон =илинган ма=олаларда Сарёмийнинг ту\илган йили 1840 тарзида кырсатиб келинган. Биз айрим манбаларга таяниб, хусусан, уни яхши билган Каримбек Камийнинг шоир вафотига ба\ишланган «таърихи»даги ишорага асосланиб, Сарёмий щаёти саналарини 1845-1912 деб белгиладик.

«ДЕВОН» И ЩА+ИДА МАЪЛУМОТ

Юсуф Сарёмий щаёт ва=тида унинг асарлари бирор мажмуага тыпланган эмас. М.Мущаммаджоно «Турмуш уринишлари» китобида ёзади:

«Туркистоннинг атон\он ва дон\и кетган шоирларидан Юсуфий Сарёмийнинг бундан бироз бурун вафот топ\онини эшитиб, (шоирнинг-М.Т.) уйига бориб +уръон ы=уду=. Шоирнинг 40 ёшлар\а бор\ан бир ямо=чи ы\ли отасининг алифбо тартиби билан йи==ан =ылёзма «Шеър мажмуа»сини олиб чи=иб бизга кырсатди. Шоирнинг кул\и (щажвий) шеърлари кыб былур эди. Бунда ул кулгилардан оз топти=. Кыби щамд, наът щам оши=она \азаллар эди. Ы\лининг гапига =араганда:

-Бу шеър мажмуасини бизга 50-60 сымга сотинг, биз бостириб тар=атайлик,-деб юрган бойлардан бор эмиш. Унда бироз гаплашиб ытириб =айтиб келдик». Муродхыжа домланинг Сарёмий ёш йигитлик чо\ида Кош\арий Тажаллий деган сощибнинг шеърдаги и=тидорини эшитиб, ы=иш ниятида йыл\а чи==анли\и ва Кош\ар довонига етганда =аро=чилар унга тажовуз =илганлиги, бу ва=тда ёш шоирнинг =ылида бир неча йилдан буён маш= =илган шеърлар тыплами былганлиги ща=идаги =айдини хотирласак, масала янада равшанлашади1.

Ю=оридаги маълумотларга =араганда, шоир щаётлик чо\ида асарларини мажмуа щолига келтириш ниятида былган. Биро=, баъзи сабабларга кыра бу иш амалга ошмаган. +олаверса, унинг бир неча асарлари изсиз йы=олган. Шундан кейинги асарлари шоир Мирзо Тылаган Тавалло девон тузиб, устозининг ашъорларини бир му=ова остига тыплаган. Бу мыътабар куллиёт Ю.Сарёмий меросини ырганишда бугунги кунда асосий ва ягона манба былиб хизмат =илмо=да.

Биз соби= Щ.Сулаймонов номидаги +ылёзмалар институти щамда Абу Райщон Беруний номидаги Шар=шунослик институтининг нодир китоблар фондидаги олиб борилган кузатишларимизда ушбу девоннинг =ылёзма нусхасини учратмадик. Биро=, табиийки, унинг кыплаб тошбосма нусхаларини учратишга ты\ри келди. Шу жумладан, ЫзРФА Щ.Сулаймонов номидаги +ылёзмалар институтида 3641, 3768, 3931, 4172 инвентарь ра=амли тошбосма ва Шар=шунослик институтидаги № 117, 118, 119, 120, 6028, 9072 тошбосма нусхалари са=ланаётганлигини кырдик. Бундан таш=ари Андижон шащар Адабиёт ва санъат музейининг «+алъа =ылёзмалар ырганиш ва тад=и=от =илиш маркази»да щам №1720, 2185, 2720, 728, 799 ра=амли Юсуф Сарёмий девонини учратдик.

Гарчи тошбосма нусхаларни тавсифлаш расм былмаса-да, девоннинг му=оваси =алин, яшил рангда эканлигини, титул вара\ининг атрофлари на=шинкор =илиб безатилган былиб, ундаги ёзувлар зар югуртирилган сиёщда ёзилганлигини =айд этишни истардик.

Титул вара\ининг энг бошида «Ва инна минаш-шуъурил щикуматун ва инна минал баён ул-сухран», яъни «Албатта, шеърда щикмат бор ва албатта сызда сещр бор» деган щадиси шариф келтирилган. Ундан сынг ноширнинг =уйидаги сызлари келади:

«Лиллащ ил-щамд бу айёми фархандаи фаржомда мущиббуш шуаро вал фузало Мирзо Тылаган мула==аб ба Тавалло эщтимом ва \айратлари илан маъдани фасощату ва бало\ати мусамма ба девону Мавлавий Юсуф Сарёмий Тошканд балдасинда Пурсыф матбаасинда таъб ылунди, токи сабаби дуо ва ёд овари ащиббо былуб, щар кыр\учи шав= ащли ва сайр =ил\учи зав= хайлилари бащра ол\айлар. Гар =абул ылса зищи иззу шараф»1.

Бу маълумотлардан девоннинг шоиру фузало Тавалло \айрати билан тузилгани щамда Тошкентдаги О.А.Порсев литографиясида босилиб чи=иб «Мавлавий Юсуф Сарёмий» деб номланиши маълум былади. Девоннинг сащифалари бир хил, матнлар ва сарлавщалар =ора сиёщда ёзилган. Бу ы=увчига анча =улайлик ту\диради. Умумий щажми-160 бет. 158-бетида ушбу девон щижрий 1332 йилда (мелодий 1912 й.) тузилгани ща=ида Мулла Тылаган Щыжамиёр ы\ли Таваллонинг китобати бор:

«Эдим бу сощиби девона шогирд,

Этардим хизматини аз дилу жон.

Отамнинг номи Хыжамёр эрди,

Баним отим эди Мирзо Тылагон

Тавалло деб тахаллус ла=аб бирлон

Жаноби устозим манго =ыйгон.

Эшитгач рищлатин ул устозим,

О=уздим кызларимдин ёш чандон.

Ажал ондин асарлар =олдурубон,

Ызин =илди =аро туфро=\а пинщон.

Очилди рыйи бирлан бу Тавалло

Деди таърихини: «бир \унча девон».

«Бир \унча девон». Калимасини абжад щисоби билан =иммати =ыйилганда, девоннинг щижрий 1332 йилда, мелодий 1912-1913 йилларда китобат этилганлиги келиб чи=ади ва ушбу мажмуанинг тасниф этилган йили янада ани=лашади.

Мирзо Тылаган бу «\унча девон»ни устозининг рущи покларини шод =илмо= ва шеърият ихлосмандларин дуосин олмо= ниятида тузадики, бу ща=да шоирнинг ызи девоннинг сынгги сащифаларида шундай ёзиб =олдиради:

«Мущтарам ащбоблар\а маълум ыл\айки, ушбу девоннинг чоп =илмо\им боиси, сощиб девон жаноб Юсуф Сарёмий устодимнинг рущларин хушнуд =илмо=дур. Ва щам олиб ы=у\учи зотларнинг дуоларин умидида аз Тавалло»1.

Девоннинг котиби ща=ида эса, 154-бетда шундай маълумот бор: «Нама=ущул музнибу Мулла Ытаб ибни Расул Мущаммад Шоший салламщул \ани анал хафий вал жалий», яъни «Кычирди уни гунощкор Расул Мущаммад Шоший ы\ли Мулла Ытаб хаттотлик =илгани маълум былади.

Бундан таш=ари девон ща=ида эътиборли ва эъзозли шоирлардан Каримбек Камий, Васлий Самар=андийлар таърих битганлар ва ыз таърихларида девонни чоп =илдирган ношири «жувонмард ихлосманд Тавалло» ва «хати хыб» былган котиби Мулла Ытабнинг саъйи щаракатларини ол=ишлайдилар. Ю=орида Каримбек Камийнинг девон ща=ида таърих битиб, унинг муаллифини баланд пардаларда ол=ишлаганини кыриб ытган эдик. Унга щамощанг сатрларни бош=аларда щам учратамиз.

Чунончи, Васлий Афанди Самар=андий ыз таърихида Сарёмий ижодидан бащраманд ва девон тузилганидан хурсандлигини шундай ифода этади:

Юсуфки, шеъри дошт хыб дар зиндаги чун дарба суфт,

Асрори нащзи иш=ро дар ма\зи ашъораш нащуфт.

Асрори дилро мащрами ы аз шоирони Сайрам у,

Бинаму аз дунё раму бощуру \илмон гашт жыфт.

То ы ба жаннат хоб шуд, девони щыбаш чоб шуд,

Васлий надида рыйи до\и, ашъор Юсуф хыб гуфт. (155-б.)


Мазмуни:«Юсуфни тириклигида ёзган хыб яхши шеърлари бор эдики, иш= сирларини ща=и=атини ыз шеърларида берганди. Сайрамлик бу шоир дил сирларига мащрамдур. Дунёни йи\иштириб щуру \илмон билан кетди. Юсуфни шеърлари хыб эди, то жаннатга боргунча девонини чоп этди. Васлий юзида до\ кырмади».

Мазкур таърихда Васлий Самар=андий Юсуфни тириклигида ёзган «хыб» яхши шеърларини мадщ этар экан, «дил сирларига мащрам» былган сайрамлик бу шоирнинг девони чоп этилганидан унинг кынгли тылади.

Ёки девоннинг охирги сащифаларида Сид=ий Щондайли=ийнинг икки тилда битилган таърихини ы=исак, шоир «дилга ё=имли былган бу янги девон» чоп =илинганидан шод былиб, ыз тарихини «Наюшайдин мужда эй дыстон» (яъни, бу хушхабарни эшитинглар, эй дыстлар) деб бошланади. Байтлар давомида Сид=ий «жащоннинг харидор былишига» лойи= бу китобни «щар кимки лутфи хушлик билан ы=иса, ундан шакару сутнинг лаззатини топади» дея кыз-кыз =илади. Таърих давомида «кып а=ча сарф этуб бу щимматли ишни рыёбга чи=аргани =андаям яхши былди» деб Таваллони мадщ этади.

Таърихда девонга тегишли шундай туркий тилда битилган мисралар бор:

+илиб зинда Юсуфни ыл\он отин,

Жащон ащли\а айлади шущра гир.

Дуо бирла Сид=ий =илиб сызни бас,

Таваллони мадщида чек\ил нафир.

Тавалло йил яшотиб, худоё анинг,

Жащон ащлига номини =ил шащир.

Мунинг котибин сырсаларки, отин

Эрур Мулла Ытаб хатти беназир.

Шоир мисраларидан девон котиби Мулла Ытабнинг хати, ёзуви жуда чиройли былганлиги аён былади, зеро щуснихатнинг гызаллиги щам бир санъат.

Булардан таш=ари шоир Хислатнинг девон ща=идаги битган мисраларида щам девоннинг тузилган йилига ишора бор:

Деди девони Юсуф соли таъбин,

Хираддин то савол этганда Хислат.

Миёни бо\у гул юз ила таърих:

Эрур бу «гулшани ащли мущаббат».

Ю=орида келтирилган таърихлар девоннинг тузилган йили, котиби, ношири ща=ида маълум маънода мущим маълумот олишимизга имкон беради.

«Мавлавий Юсуф Сарёмий» деб номланган ушбу девонда шеърлар анъанавий девон тузиш =оидаларига асосланган щолда жойлаштирилган былиб, \азал жанри асосий ыринни эгаллайди ва тыпламда алифбонинг деярли щамма щарфлари билан тугалланадиган \азаллар бор. /азалларнинг жами 130 та былиб, шундан 115 таси ызбек тилидадир.

Шар= поэзиясининг \азал, рубоий, =итъа, мухаммас, мусаддас, марсия, фард, =асида, таърих каби хилма-хил шеърий шакллардаги асарларининг девонда жамлангани 4860 мисрани ташкил этади. +уйидаги жадвалга эътибор беринг:



Жанрлар тури



ызбек тилида


форс-тожик тилида

Жами

сони

Мисра

сони

мисра

сони

мисра

1

/азаллар

115

2386

16

320

131

2706

2

+итъа

3

14

2

10

5

24

3

Рубоий

8

32

2

8

10

40

4

Фард

13

26

10

20

23

46

5

Мухаммас

19

820

6

245

25

1065

6

Таржиъбанд

1

84

-

-

1

84

7

Марсия таржибанд

1

108

-

-

1

108

8

Таърих

5

118

-

-

5

118

9

Марсия

5

265

1

22

6

287

10

Мусаддас

2

84

1

38

3

122

11

Муножот

1

45

-

-

1

45

12

+асида

-

-

1

42

1

42

Кыринадики, бош=а лирик шоирлар каби Сарёмий девонининг щам асосий =исмини \азал ташкил этади. Сарёмий \азал жанрини мазмунан бойитди, уни янги воситалар, оригинал ибора, радиф ва =офиялар билан безади:

Былса бу кеча щамдами доно, бир, икки, уч,

Ащбоби хыб талъати танщо бир, икки, уч.

Былганда жоми бодаи гулфом ила сабу,

Со=ии со=у музакко бир, икки, уч. (32-б.)

Сарёмийнинг истеъдодли шоир былиб етишувига ижобий таъсир этган омиллардан бири форс-тожик классик адабиёти былганлигини щам щисобга олмо= керак. Шоирнинг форс тилида щам шеърлар битгани бежиз эмас. Профессор Э.Шодиев ты\ри таъкидлаганидек, шар= адабиётининг ызига хос хусусиятларидан бири зуллисонайнликдир1. Форс-тожик мумтоз шеърияти сабо=ларини ызлаштириш Сарёмийга бадиий мащорат =озонишдан таш=ари зуллисонайнлик санъатини эгаллашга щам имконият яратди. Сарёмий форс-тожик тилида яхшигина \азал, рубоий, мухаммаслар ёзган. Унинг форс тилидаги ижодига орти= даражада ю=ори бащо беришга эщтиёж йы=. Девонга 16 та форсча шеъри киритилган. Шоирнинг:

Расиди мавсуми гул, со=ий, шароб биёр,

Ба базми соз тарабу на\маи рубоб биёр.

Зи тоби бода гули ман щануз хоб олуд,

Зи ашки дидаи ман шабнаму гулоб биёр. (51-б.)

Мазмуни:


Гул мавсуми келди, со=ий шароб келтир,

Сен базмга тайёр был, на\маю рубоб келтир.

Бода тобидин гулим щали щам уй=у масти,

Кызларимнинг ашкидин шабнаму гулоб келтир

Деб бошланувчи \азали Щофиз Шерозийнинг:

Со=иё мояи шабоб биёр

Як ду со\ар шароби ноб биёр...

матлаъли \азалини эслатади.

Умумадабий меросининг ажралмас =исми былган ызбек ва форс-тожик тилида битилган бу асарларда щам Сарёмий дунё=арашининг ижобий ва чекланган томонлари ыз ифодасини топган; уларда дунёвий мазмун, реал щаёт мотивлари =аторида диний, тасаввуфий тал=инларни щам кузатиш мумкин.

Шоир девонида Шар= хал=лари адабиётининг энг кыщна шеърий жанри щисобланган =итъага щам алощида эътибор берилган.

+итъа турли –туман щаётий масалалар, кундалик турмуш билан бо\ли= маъноларни тасвирлашга имкон берадиган жанр экан, адибимиз бу имкониятдан о=илона фойдаланади:

Келса мещмон билан келур баракат,

Щурмати ма=дами бало кетгай.

+анча турса шарофат, ращмат,

Кетса мещнатларинг оло кетгай. (139-140-б.)

Кыринадики, \азал жанридан фар=ли ыларо=, унинг ма=таъ =исми тушуб =олган былади. Хал=нинг о\заки нут=ига нисбатан фав=улодда я=ин, яъни мещмон келиши билан уйингизга барака келади, уларнинг =адами щар =андай балоларни щайдайди, улар турган сари уйингизга «шарофат», «ращмат» ё\илади, кетганларида «оло», яъни «неъмат кетади» деган умумий маъно ётади.

Хуллас, адабий истилощда ызининг муста=ил поэтик белгиларига эга былган, маъно йыналиши ани= чегараланмаган =итъаларида фалсафий, ахло=ий, таълимий масалалар ифодаланган.

Сарёмий лирик асарлари ичида шеъриятнинг «довру\дор» шакли былган рубоийлари щам мавжуд.

Нотавонлик кишини рощатидур,

Рощати гышаи =аноатидур.

Бир масал бор, эл аро машщур:

Чумолини =аноти офатидур. (138-б.)

Бу ерда яна бир нарсани щисобга олиш керак. Асрлар давомида рубоий фа=атгина арузнинг щазаж бащридаги ахрам ва ахраб шажарасида ёзилган. Илми аруз назариётчилари ва амалиётчилари рубоийнинг фа=атгина шу вазнда ёзилиши лозимлигини махсус таъкидлаганлар1. Ушбу рубоийнинг вазни эса фоилотун-мафоийлун-фаилун, бинобарин, у хафифи мусаддаси махбун вазнидадир. Бу щол анъанавий шеър назариясига ызгариш киритади ва уни =айта кыришни та=озо этади.

Шоир рубоийларидаги мазмун ва мавзуга келадиган былсак, уларнинг \оят щаётий ва табиий асосга =урилганини таъкидламо=чимиз. Ю=оридаги рубоийда фалсафий кашфиёт йы=, шоир тамоман айтилмаган фикрни биринчи былиб айтаётгани йы=, лекин ундаги «нотавонли\»нинг «рощат» эканлиги ща=идаги фикр мажозий ва сермаъно былиб, фикрнинг оригиналлигига далолатдир.

Худди шундай фикрни унинг фардлари ща=ида щам айтиш мумкин. Ю=орида кырсатилганидек, Юсуф Сарёмий ушбу =ис=а, ихчам жанрдаги бу туркум шеърларида мущим фалсафий =арашларни илгари суради. Девоннинг 141-142 бетидан ырин олган тубандаги мисралар бу фикримизни асослайди, деб ыйлаймиз:

Киши бу дащр аро =олса кыб мащал,

Балодур =ариб былса щам камба\ал.

Бу ыринда шоир «Ща= жамолига етмо=лик бу фоний дунё «бало»ларидан со=ит былмо=дир» деган фикрни билдиради, зеро бу алдамчи дунёда камба\ал, яъни энг щалим олийжаноб бандалар щам «бу дащр аро кыб мащал» =олишлик билан ыз гунощларини орттириши мумкин.

Сарёмий асарларида ана шундай шаф=атли былишга даъват этгувчи мисралар щам тез-тез учраб туради. Инчунин, форсий тилда ёзилган тубандаги фардида щам шаф=атли былмо=ликка ишора =илади:

Шаф=ат нимаи зи иймон аст,

Шаф=ат одати мусулмон аст.

Мазмуни:


Шаф=ат иймоннинг бир жузъидир,

Шаф=ат мусулмонларнинг одатидир.

Кыринадики, мазкур жанрда битилган асарлар ызларининг тематикаси ва \оялари жищатидан шоирнинг \азаллари билан щамощанг.

Сарёмий девонида \азалдан сынг кыпро= ырин олган шеърий шакл мухаммасдир. Шоир мажмуасидаги 25 мухаммаснинг 6 таси Фузулий \азалларига, 3 таси Навоий \азалларига бо\ланган.

Шунингдек, =олганлари Щофиз Шерозий, Озарий, Соиб Бо=ий Афанди, Амирий, Нажиб Щинду, Камий, Андалиб каби шоирларнинг \азалларига ёзилган тахмислардан иборат.

Сарёмий ыз устозлари \азалларига тахмис бо\лар экан, улар илгари сурган \оявий мазмунни ривожлантиради. Шоир тахмислари ыз асоси былган \азаллар билан \оявий-бадиий жищатдан бирикиб кетган ва тугал асарларга айланган тахмислардир.

Сарёмийнинг муста=ил ёзган мухаммасларида шахсий таассуротлари лирик тарзда ифодаланади. Шоирнинг «Манга бир нозанин олма берди васл бо\индин» мисраси билан бошланадиган мухаммасида инсоннинг энг мураккаб рущий щолатлари, унинг ички щиссиётлари, шодлик ва азоблари ща=ида гап кетади.

Сарёмий иш=ни тараннум =илар экан, унинг камолотидаги асосий восита маъшу=а, ёр эканлигини алощида таъкидлайди. Шу ёр туфайли инсонда иш= пайдо былади, иш= эса инсонни камолотга етказади, уни маънавий жищатдан улу\лайди.

Шоир мухаммасда ыз маъшу=аси билан былган висол айёмини ва унинг тафсилотларини чизади:

Манга бир нозанин олма берди васл бо\индин,

Яна сармаст =илди май тутиб гулгун аё\индин

Кызимни =илди равшан партави щусни чаро\индин,

Томоша айладим, ул мощирыни щар =аё\индин,

Латофатда кыринур эрди сув ичса тамо\индин. (73-б.)

/азалга нисбатан щажман катта ва мураккаб былган мухаммасларда щам Сарёмий ызлигини тыла намойиш эта билди. Юсуф Сарёмий таржиъбанд жанрида щам =алам тебратди. Шоир девонида 7 та таржебанд (84 мисра) щамда 9 та марсия таржиъбанд (108 мисра) бор былиб, улардаги бандлар ва байтларнинг сони бир хил –12 мисрадан иборат. Девондаги биринчи таржиъбанд шундай бошланади:

Мани, \ам, мунча щам таклифи сащройи жунун этма,

Фиро=и щажр, аф\онимни кун-кундин фузун этма,

Фалакдек, до\и щасрат, жоми айшим сарнигун этма,

Щазин кынглумни вайрон айлама, щолим забун этма.

Таржиъбанд шу тарзда давом этади. Мисраларда шоир рущий щолатининг ифода этилиши асарнинг таъсир кучини оширади.

Сарёмийнинг адабий мероси ты\рисида сыз борганида, унинг таърихлари ща=ида щам алощида тыхташ зарурати бор. Шоирнинг таърих формасида ёзган асарларидан девонда 5 та намунасини учратдик. Девоннинг 92-бетида «Тарихи айвони Акмалбой дар шащри Сарём» деб номланувчи 14 мисрадан иборат таърихи келтирилган. Ушбу таърих щижрий 1324 (мелодий 1906) йилда ёзилган былиб, унда сайрамлик Акмалбой деган бир мущандис ытганлиги ва унинг чиройли уйлар =урганлиги ща=ида гап боради.

Тошканддаги масжид ща=ида «Тарихи масжиди дар Тошканд» (щижрий 1325 й.) деб номланган таърихида Орифжон номли кишини Тошканд шащрида масжид =уриб хайрли иш =илганлигини =айд этади.

Хайржы, некхощ Орифжон

Сид=у ихлос ила дилу жондин.

Айлади масжиди рафиъ матин

Сарф этуб на=длар фаровондин. (118-б)

Шеърнинг таърих формасида ёзилган ю=оридаги байтлардан кыринишича, Сарёмийни кыпро= мадраса =урилишлари =изи=тирган. Шоир бундай =урилишдан хурсанд былганидан

Кимки масжид =илур барои худой,

Ща= берур быстони ризвондин

Дея хайр иши =илувчиларни ра\батлантиради. Бундан таш=ари яна турли =урилишлар тарихи ва тавсифи щамда улар ща=идаги маълумотлар шоирнинг «Фит тарихи манзар», «Тарихи мещмонхона дар Тошканд» (117-119 бетларда) каби таърихларда ыз ифодасини топади. Жумладан, Тошканддаги машщур мещмонхоналардан бирининг Щожи Абдулматлаб деган киши томонидан жуда гызал ва зийнатли =илиб таъмир этилиш во=еалари «Таърихи мещмонхона дар Тошканд» шеърида кенг ва батафсил ифодаланган. Масалан, унинг ё\оч усталиги ща=ида шундай тыхталиб ытган эди:

Чыпкорида ончунон тардаст,

Етар ондин =уру= ё\очга жон.

Девондан яна Тошкентдаги «Бекларбеги» мадрасасининг бош мударриси Бащодирхон ща=идаги «Тарих барои фавт ин марсия щазрати Бащодирхон махдум Тошкандий мударрис Бекларбеги» (1327) сарлавщаси остида битилган 40 мисралик таърих-марсияси «илм чиро\и» былган «муфассиру мухаддиси мударрис» Бащодирхоннинг вафоти ва у билан бо\ли= изтиробларини ифодалайди:

Фи\он дастингдин, эй дунёи фоний,

Щама тыйинг аза, эй мотаморой.

Мунингдек маъдани илму фазойил,

+азодин былдилар туфро\ аро жой. (125-126-б.)

Таърихларнинг яна бир мущим жищати шундаки, уларда кыпро= Тошкент шащри учун характерли былган во=еалар акс этади, улар кыпинча тошкентлик бирор илму дониш эгаси, ёхуд танилган щунарманд меъмор ё былмаса ызининг щайру сащовати, эзгу ишлари билан танилган бирор амалдорга ба\ишланади. Бу эса шоирнинг Тошкент щаётини анча яхши билганидан дарак беради.

Сарёмий ижоди ызбек адабиёти тарихидаги марсия жанрини ырганиш ну=таи назаридан щам нищоятда характерлидир. Девонга шоирнинг 5 та марсияси киритилган. Улар «Марсия дар ман=абат Щазрат Султон Хыжа Ащмад Яссавий Нуруллощ мар=ад»1, «Марсия таърих вафоти жаноб Тожихон Эшон Афанди», «Дар ман=абат Щазрат Шайхованд Тащур Нуруллощ мар=ад» (форсий тилда)2, «Босмачилар =ылида шащид был\он тошкентлик Саййид /улом Хыжа Нуруллощ мар=ад»3 кабилардан иборат.

Сарёмий марсияларидаги афсус-надомат, щасратлар реал инсоний кечинмаларга асосланган. Чунончи, тошкентлик Саййид /улом хыжанинг фожиали вафоти муносабати билан ёзилган марсияси:

Эй хазон илкида ылмо=дин бащор ыл\он шащид,

+атра-=атра =онидин юз лолазор ыл\он шащид

деб бошланиб, мисралар давомида фалакдан шикоят =илиш кайфияти сезилади. Сарёмий марсияларининг оригиналлиги шундаки, янги сыз, янгича маъно берадиган щаётий, оригинал образлар ихчам ва мазмунли иборалар билан иш кыради. Шоир ыз марсияларида айрили= туй\уларини «Эй найи хомим наво соз эт, наволар йи\ласун» каби ажойиб таъсирли иборалар билан ифодалайди. Шунингдек, шоир марсияларни ёзишдан ма=сад =илиб вафот этган кишини хотирда са=лаб =олиш билан бирга даврнинг иллатларини фош =илиб, ыз норозилигини кенг хал= оммасига етказишни олади. Бу билан марсиянинг бадиий =иммати янада ортади.

Кыринадики, Сарёмий девонида анъанавий \азал ва рубоийлар, мухаммас ва фардлар ыша жанрларнинг ранг-баранглигини таъминлабгина =олмасдан, айрим тарихий во=еа ва саналарни тиклашда, уларнинг содир былган даврини ани=лашда ва бош=а хил ну=таи назаридан щам китобхон тасаввурини тылдиради ва уни Сарёмий яшаган ХIХ аср охири ва ХХ аср бошларидаги адабий мущитнинг ызига хос хусусиятларини англашга ёрдам беради.

Шоир «Девон»и устидаги изланишларимиздан =уйидаги хулосалар келиб чи=ади:

Юсуф Сарёмий тириклик чо\ида девон тузмаган. Унинг вафотидан кейин шогирди Тавалло томонидан шоирнинг тар=о= щолдаги шеърлари «Девон» шаклига келтирилган. Котиби Мулла Ытаб Шошийдир. Девоннинг тузилишига ба\ишлаб Камий, Хислат, Васлий каби шоирлар таърих шеърлар битганлар.

«Девон»дан шоирнинг 12 адабий жанрда ёзилган шеърлари жой олган. Девоннинг асосий =исмини \азал, мухаммас ва фард жанрларида ёзилган асарлар ташкил =илади.

Сарёмий «Девон»ининг =ылёзма нусхасини учратмадик, тошбосма нашрлари Абу Райщон Беруний номидаги Шар=шунослик институтида, соби= Щ.Сулаймонов номидаги +ылёзмалар институтида щамда Андижон шащар Адабиёт ва санъат музейида са=ланади.




с. 1 с. 2 с. 3 с. 4 с. 5

скачать файл

Смотрите также: