Тожибоева му+аддасхон абдуращимовна юсуф сарёмий щаёти ва ижоди тошкент-


с. 1 с. 2 ... с. 4 с. 5



ТОЖИБОЕВА МУ+АДДАСХОН АБДУРАЩИМОВНА


ЮСУФ САРЁМИЙ ЩАЁТИ

ВА ИЖОДИ

ТОШКЕНТ- 2004

МУ+АДДИМА

Республикамиз муста=илликни =ылга киритгач, Президентимиз энг кып ди==атни =аратаётган муаммолардан бири маънавият былиб турибди. Бой маданий-адабий меросимизни ырганиш, англаш ва унга ворислик =илиш эса маънавиятининг ызак масалаларидандир. Бу ща=да юртбошимиз Ислом Каримов шундай таъкидлайди: «Муста=иллигиимизнинг дастлабки кунларидано= аждодларимиз томонидан кып асрлар мобайнида яратиб келинган \оят улкан, бебащо маънавий ва маданий меросни тиклаш давлат сиёсати даражасига кытарилган нищоятда мущим вазифа былиб =олди»1.

Биз маънавий =адриятларни тиклашни миллий ызликни англашнинг ысишидан, хал=нинг маънавий сарчашмаларига, унинг илдизларига =айтишдан иборат узвий, табиий жараён деб щисоблаймиз.

Ызбек хал=и кып асрлик тарихи ва бой маданияти билан жащон адабиёти хазинасига ыз улушини =ышиб келган. Биро= бу бебащо меросимиз узо= тарих ба\ридан тортиб, то бизнинг кунларгача етиб келгунга =адар щамма даврда щам ызининг муносиб бащосини, =адр- =имматини топгани йы=. Биз мумтоз адабий меросимизга, умуман тарихимизга ыз кызимиз билан эмас, бош=алар кызи билан =арадик. Ыз а=лимиз билан эмас, бош=алар а=ли билан бащоладик. Олдинига Русия манфаатига мос келган =исминигина =абул =илдик, =олганини ташлаб юбордик ёки турли йыллар билан =оралашга уриндик. Шар= маданияти алощида маданият былиб, /арбнинг =оидаларига ты\ри келавермайди, дейишга журъат этган щар =андай зиёлини хал= душманига чи=ариб =ыйдик.

Хуллас, узо= ва=тлар маданий меросимиз бир ё=лама тад=и= =илинди. Марксизмнинг синфийлик ща=идаги а=идаларига ты\ри келмайдиган асарлар четга суриб =ыйилди. Айни=са, диний ахло= ва тарбияга, умуман, илощиёт фалсафасига оид асарларнинг ырганилишига йыл =ыйилмади. Машщур адибларимизнинг асарлари эса, ё четлаб ытилди, ё бир ё=лама тал=ин этилди. 70 йил давомида мактаблардан тортиб олий ы=ув юртларигача расмий рухсат берилган асарларгина ырганилди, тар\иб этилди. +олаверса, мумтоз адабиётимизда беназир асарлар яратган шоирларимизнинг бир =анча китоблари «диний-хурофий асар» сифатида чеклаб келинди.

Бу щол хал=нинг сезиларли =исмида ыз ытмишини ты\ри англаб етмаслик, у ща=даги юзаки билимлар алдовида яшаш кыникмасини пайдо =илди. бу кыникма щаёт ва фикрлов, ижод ва тушунув мезонига айланиб борди. Чала ща=и=атлар я=ин ытмишимизни щалол ва холис ёритишга тыс=инлик =илди, мумтоз адабиётимизнинг тадрижий ривожида узилишлар, сунъий бышли=лар щосил былдики, катта маънавий бойликларни йы=отиш хавфи реаллашди.

Яратганга шукрки, муста=иллик туфайли ыз щукмини сурган бундай адабий сиёсатга чек =ыйилди, дилимизда яширинган ща=и=атларни айтиш ва=ти етиб келди. Исти=лол маънавий меросимизни, унинг энг катта =исми былган бадиий адабиётимиз бойликларини, йы=олиб бораётган =адриятларимизни хал=имизга =айтаришда улкан имкониятларни яратдики, бу ишда дастлабки =адамлар босилаётир. Жумладан, ХIХ аср охири ХХ аср бошларида щаёти ва ижоди соби= совет даври термини билан айтганда «мураккаб» былган Сид=ий Хондайли=ий, Каримбек Камий, Васлий Самар=андий, Юсуф Сарёмий, Тавалло каби истеъдодли салафларнинг ижодий меросини ырганиш ва =айта бащолаш, асарларини кенг китобхон оммасига та=дим =илиш имконияти пайдо былди.

Исти=лол шарофати билан юзага келган талаб ва имкониятлар адабиётшунослик фанимиз зиммасига инсоннинг тафаккур =удрати, =алб ва идрок кучи билан яратилган бебащо меросимизни кенг кыламда чу=ур ыргшаниш щамда асрлар оша безавол яшаб келган маънавий =адриятларимизни теранро= кашф этиш масъулиятини юклади. Биз танлаган ва ёритишга уринган мавзу щам ана шу масъулиятли йылдаги ижодий щаракатлардандир.

Юсуф Сарёмий шеърияти – инсонни ыз-ызини чеклайдиган ички =уллик, якранглилик, онгни бы\адиган фикрий кишанлардан халос =илишга фаол щисса =ышадиган сощир шеърият. Шоир ижоди ызига хос фалсафий мушощадаларга, теран рущий кечинмаларга бой. Унинг гызал \азаллари, сермаъно рубоийлари, \оявий-бадиий салмо==а эга былган мусаддас, мухаммасларида юксак шеърият тимсолларини кыришимиз мумкин. Мавлавий Юсуф Сарёмий ислом динига самимий эъти=од =ыйган, тасаввуф маслагига мещр-мущаббат бо\лаган комил мусулмон шоирдирки, унинг шеъриятидан ислом ва тасаввуф дунё=арашининг щаётбахш, донишманд заковати уфуриб туради. Ана шу жищатдан мумтоз адабиётимиз тарихида шоирнинг ызига хос мав=еи, муносиб ырни бор. Унинг шеърияти =анчадан-=анча замондошларига илщом ва маънавий ози= берган ХХ асрнинг бир =атор адабий сиймолари Юсуф Сарёмий ижодидан бащра олиб, эътиборли шоир ва адиб былиб етишган. Шунинг учун бу ызига хос истеъдод сощиби щаётини жиддий текшириб, ырганиб, ижодини тад=и= ва тар\иб =илиш адабиётшунослигимиз олдида турган кечиктириб былмас мущим вазифалардан биридир.

Юсуф Сарёмий щаёти ва ижоди ща=ида дастлабки маълумот Муродхыжа Солищ +орахыжа ы\лининг «Тарихи жадидаи Тошканд» асарига ёзган та=риз ва иловасида1, Пылатжон +аюмийнинг тазкирасида2, Мыминжон Тош=иннинг «Тошкент шоирлари»3 китобида учрайди. мазкур мыътабар манбалардаги маълумотлар шоир щаёти ва ижодини ырганишнинг ибтидоий бос=ичи былди.

Кейинчалик Сарёмий ижодини оммага етказиш щаракатлари бошланди ва бу йылда бир мунча жиддий ишлар амалга ошди. Ызбекистон Фанлар академиясининг мухбир аъзоси Олим Шарафиддиновнинг1 щамда эътиборли олим А.Абду\афуровнинг 2хизматларини алощида =айд этамиз.

Сарёмий ижодига муносабат турли даврларда турлича кечди. 70-йилларда щукмронлик =илган социалистик мафкура шоирнинг дунё=араши, адабиётимиз тарихидаги ырни ща=ида бир-бирини инкор этувчи фикрларни пайдо =илди3.

80-90-йиллар ичида адабиёт тарихи билан бо\ли= бащсли, мущмал ташлаб =ыйилган масалалар даврга щамощанг равишда =айта кыриб чи=ила бошланди. Бу щол кып ижодкорлар =аторида Сарёмий ижодига тегишли былди, албатта. Шоир щаёти ва ижодий мероси илмий суратда ырганила бошланди. Бу борада С.Зуфаров, Э.Шодиев, Б.+осимов, Б.Валиев каби олимларимизнинг эътиборга молик ма=олалари матбуот юзини кырди4.

Мазкур =илинган ишлар мавзуни тыларо= ёритишда ыз ырнига ва маълум бир илмий ащамиятга эга былса-да, биро= уларнинг муаллифлари бир мунча кенгро= умумий маънода фикр юритадилар, яъни шоир щаёти ва ижоди тыла, атрофлича =амраб олинмайди, адиб ижодининг айрим =ирраларигина тад=и= этилган, холос. Адабиётшунослигимиз илмимизда Юсуф Сарёмийнинг щаёт йыли, ижодий фаолияти яхлит равишда ва биз тад=и= этаётган монографик йыналишда кенг ва махсус ырганилмаган. Айни=са, шоирнинг мураккаб щаёти, турли мавзу ва жанрлардаги асарлари, адибнинг поэтик услуб масалалари, ыз замондошлари билан былган муносабатлари кенг ёритилмаганлигининг ызиё= Сарёмий щаёти ва ижодига янгича муносабат щамда янгича илмий ну=таи назар билан тад=и= этишни та=озо =илади. Адабиёт илмидаги ана шу эщтиёжни кызда тутиб ушбу мавзуга =ыл урдик.


ШОИР ЩАЁТИ ВА ИЖОДИНИНГ МАНБАЛАРИ

Сынгги ын беш, йигирма йил ичида ызбек мумтоз адабиётининг энг кейинги даври щисобланган ХIХ асрнинг II ярми ХХ аср бошларини ырганиш борасида талай ишлар =илинди. Айни=са, бу давр адабиётининг характерли хусусиятларидан былган маърифатчиликни тад=и= этишда бир =атор юту=лар =ылга киритилди. Бу борада А.Абду\афуров, Ш.Юсупов, А.Жалолов1 каби эътиборли мутахассисларимизнинг тад=и=отлари буни кырсатиб турибди. Шунингдек, бу давр адабиёти ижтимоий-фу=аролик мотивлари ну=таи назаридан щам кенг текширилди ва текширилмо=да. Бу жищатдан профессор Б.+осимовнинг тад=и=отлари характерли2. Мущими шундаки, ХIХ асрнинг II ярми ХХ аср бошлари ызбек адабиётини тад=и= этиш жараёнида кыплаб янги-янги номлар ыртага тушмо=да. Б.+осимов ю=орида тилга олинган «Излай-излай топганим» тад=и=отида мазкур даврда яшаб ытган 70 дан орти= ижодкорнинг рыйхатини келтирган эди. Улар, муаллиф айтганидек, щаммаси щам бир хил мав=еи, бир хил ижодий та=дирга эга эмас, албатта. Лекин ди==атга сазовор жойи шундаки, уларнинг аксарияти сощиби девондирлар. Катта бир =исми эса бевосита даврнинг ижтимоий, сиёсий, маданий во=еаларида фаол иштирок этишган.

Давр ижодкорлари ща=ида гап кетар экан, унинг адабиётшунослик фанимиз алла=ачон эътироф этиб асарларини нашр =илган ва тад=и=отлар ёзган Му=имий, Зав=ий, Фур=ат, Аваз каби вакиллари былганидек, Бещбудий, Фитрат, +одирий, Чылпон каби замона зайли билан кейинги йиллардагина оммалаштирилаётган намояндалари щам бор. Исти=лол туфайли улар ижодининг кенг кыламда тал=ин ва тащлил этилаётгани табиий ва =онуний щолдир. Бугун муста=иллигимиз шарофати билан яна бир туркум ижодкорларимизнинг щаёти ва ижоди тад=и= этилиб асарлари нашрга тайёрланмо=даки, улар сирасига биринчи навбатда Зиёвиддин Щазиний ва Юсуф Сарёмий кабилар киради. Замонасининг шоирлари ва шеър мухлислари орасида бенищоя =адр ва эътибор топган щар икки шоир ызбек диний-тасаввуф адабиётининг ХIХ асрнинг II ярми ХХ аср бошларида етишган олийма=ом намояндалари эдилар. Агарда Бещбудий, Фитрат, Чылпон каби ызбек жадид адабиётининг мумтоз вакиллари ызларининг исти=лол ща=идаги \оялари билан шыро адабиётшунослиги андозаларига си\май ундан четда тутилган былсалар, Щазиний ва Сарёмий каби ижодкорлар асарларида диний а=идалар, сыфиёна-мистик \ояларга кенг ырин берилгани туфайли адабиётимиз тарихидан суриб чи=арилган эдилар.

Нищоят, адолат тикланиб, ща=и=ат =арор топиб хал=имиз муста=илликни =ылга олгач, улар ыз мав=еларига яраша адабиётга =айтарилмо=да.

Кейинги йилларда машщур ижодкорларимизнинг диний мавзудаги асарлари босила бошлади. Бобурнинг Хожа Ащрор «Рисолаи волидия»си таржимасини, «Китобу-л-щаж», «Китобу-с-салот» рисолаларини эслаш кифоя. Ащмад Яссавийдан тортиб, Сулаймон Бо=ир\оний, +ул Убайдий, Машраб, Сыфи Оллоёр, Щазиний, Азимхыжа Эшон каби ынлаб диний-тасаввуфий йыналишдаги шоирларнинг асарлари чоп этилди.

Булардан таш=ари яна «Иброщим Адщам =иссаси» каби =иссалар, Васлий Самар=андийнинг «Имом Аъзам тарихи», Ботурхон Валихыжаевнинг «Хожа Ащрор тарихи», Зокир +утибоевнинг «Хожа Ащрор Валий», Комилхон Каттаевнинг «Мащдуми Аъзам ва Дащбед» деб номланган машщур дин ва тари=ат ща=идаги китоблари босилди. Тасаввуфшунос олим Н.Комилов Ф.Атторнинг «Илощийнома», Щусайн Воиз Кошифийнинг «Футувватномайи султоний», Азизиддин Насафийнинг «Зубдат ул-ща=ойи=» асарларини таржима =илиб, илмий-амалий муомалага киритди.

Айни=са, забардаст донишманд Бащоуддин На=шбанд таваллудининг 675 йиллиги кенг ми=ёсда нишонланиши =адриятларимизни англашгагина эмас, диний-тасаввуфий адабиётни ырганишга журъат билан киришишга йыл очди. Шу муносабат билан чоп этилган Иззат Султоннинг «Бащоуддин На=шбанд абадияти», Азиз +аюмовнинг «Бу ощанг ила был\осен На=шбанд», Садриддин Салим Бухорийнинг «Бащоуддин На=шбанд ёки етти пир» ва «Дилда ёр», Ориф Усмоннинг «Бащоуддин На=шбанд ва унинг таълимоти ща=ида», Султонмурод Олимнинг «Хожа Бащоуддин ща=и=ати» каби рисолаларни эслаш жоиз.

Шунингдек, Хожа Абдущоли= /иждувонийнинг «Васиятнома»си ва Шайх Нажмиддин Кубронинг рубоийлари чоп этилди.

Шу сощадаги жиддий ишлардан яна бири хал=имиз маънавиятининг ажралмас таркибий =исмини ташкил этган мумтоз адабиётимизнинг =они ва жони былиб келган тасаввуфнинг холис ва атрофлича ырганилиб, илмий бащоланиши былди. Бу борада защматкаш олим Н.Комиловнинг асарларини алощида =айд этамиз. Адабиётшунос олим И.Ща==уловнинг ва Щ.Кароматовнинг «Ызбек адабиётида +уръон мавзулари (адабий-тарихий тащлил)» каби тад=и=отлари, С.Олимнинг «Иш=, оши= ва маъшу=», С.Рафиддиновнинг «Мажоз ва ща=и=ат» номли рисолалари яратилиши бу йылдаги дастлабки жиддий юту=лардандир. Шунингдек, профессор Р.Вощидовнинг «Алишер Навоий ва илощиёт» китоби щам масаланинг =ыйилиши ва щал =илиниши жищатидан шу пайтгача биз ырганиб келган адабиётшунослик фанимизнинг текшириш усулларидан кескин фар= =илади. Буларнинг щаммаси,табиийки, ызбек адабиётида кейинги пайтларгача ырганиш мумкин былмай келган мавзулардан барча таъ=и=лашлар олиниб, холис илмий ижод учун кенг йыл очилганини кырсатади. Мавзуларгина эмас, шахслардан щам таъ=иблар олиб ташланди. Бу фа=ат «миллатчи» шоирларга, ёхуд давлат жамоат арбобларигагина тегишли эмас. Диннинг, миллатнинг, давлатнинг сощиб=ирон Амир Темурдан тортиб Нажмиддин Куброгача, Бащоуддин На=шбанддан Хожа Ащрори Валийгача былган ынлаб дащоларига тегишлидир.

Мана шундай шарт-шароитларда Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодини щар томонлама ырганиш щамда холис бащолаш бугунги адабиётшунослик фанимизнинг кун тартибида турган масалаларидандир. Юсуф Сарёмий щали щаёт ва=тидаё= кенг хал= оммаси орасида танилган ва унинг ижодига былган эътибор кучайган эди. Шоир ижодига былган муносабатнинг натижаси ыларо=, унинг асарлари ыша даврда тузилган =ылёзма ва тошбосма баёз-мажмуаларга («Баёз» 1893, «Баёз» (1907), «Арму\они Хислат» (1911), «Баёзи Мущалло» (1912), «Баёзи гулшани ашъор» (1912), «Баёзи Щазиний» (1912)) киритилади. Шу жищатдан мазкур баёзларга Сарёмий ижодий меросини тыплаш ва мухлисларга етказишнинг энг аввалги бос=ичи деб =араш мумкин.

Юсуф Сарёмийнинг щаёти, ижодини ырганишда энг мущим ва асосий манбалардан бири тани=ли таржимон, шар= мумтоз адабиётининг нуктадони Муродхыжа домланинг Мущаммад Солищ +орахыжа ы\лининг «Тарихи жадидаи Тошканд» китоби =ылёзмаси сынгги очи= вара=ларига киритмаларидир. Бу киритмалар 4 вара=, 8 бетни ташкил =илади1. Марщум шар=шунос, китоб фидоийси Абдулла Носиров (Носищий) Тошкентда етишган маълум ва машщур зиёлилар ща=ида маълумотларни йи\иб борганлиги маълум. Шулар =аторида Муродхыжа домланинг щам ю=орида зикр этилган илова киритмасини алощида бир дафтарга кычириб олган1. Маълум былишича, Муродхыжа домла Юсуф Сарёмий =аторида ын беш ижодкорнинг (Мущаммад Солищ +орахыжа ы\ли, +афол Жоми, Акмалхонтыра, Улфат Собирбек Махдум, Алмаий, Дилкаш, Миращмадхон, Мискин, Камий, Сид=ий Хондайли=ий (Шавкат), Ахтарий, Юнусжон Ши\овул (/ойиб), Зариф=ори, Фур=ат, Тажаллий (Дещлавий) номини тилга олади ва улар ща=да ихчам маълумотлар бериб ытади. Юсуф Сарёмийнинг оила мущити, ёшлиги, замондош шоирлар билан муносабати, Кош\ар сафари, истеъдоди =ирралари, бадищагыйлиги, щажвга мойиллиги ща=ида ибратли мисоллар келтиради2.

Сарёмий ижодига былган эътибор унинг вафоти (1912-13) йиллардан кейин бир мунча ортди. 1914 йилда шоир Тавалло Сарёмий асарларини йи\иб, «Девони Мавлавий Юсуф Сарёмий» деб номланган мажмуа тузди. Бу щозиргача шоир ижодий меросини ырганишда асосий ва ягона манба сифатида хизмат =илмо=да.

Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодини ырганиш, унинг айрим асарларини оммалаштириш ишлари =исман соби= щокимияти йилларида амалга оширилди.

Сарёмийнинг щаёти ва ижоди ща=идаги баъзи маълумотларни тыплаб, уни ыз тазкирасига киритган тад=и=отчи тани=ли маърифатпарвар Пылатжон +айюмий былди.

+ы=онлик бу машщур адабиёт мущиби Ю.Сарёмийни ыз даврининг истеъдодли шоирларидан шоири сифатида бащолади ва унинг щаёти щамда ижоди ща=идаги дастлабки маълумотни берди1.

1945 йилга келиб Сарёмий асарларини оммага етказиш сощасида щам бир мунча жиддий ишлар амалга оширила бошланди. Чунончи, Ызбекистон Фанлар академиясининг мухбир аъзоси Олим Шарафиддинов тузган ва 1945 йилда чоп этилган «Ызбек адабиёти тарихи хрестоматияси»да Сарёмийнинг 4 та \азали щамда 7 та таркиббанди берилади2. Булар:

«Щажрингда мани зору хароб айлама, эй дыст»;

«Ёдингда кызум ёшини =он айламадим дод»;

«Бащори ноз эрур бо\ ичра щуснингни намудор эт»;

«Бу тун ким бирла жонон базм айлаб тарки хоб этмиш» мисралари билан бошланадиган \азаллари ва

«Мани \ам мунча щам таклифи сащройи жунун этма»;

«Кел, эй дил, санга лозим лоладек до\ ила =он былмо=»;

«Сабо еткур манга бир мужда турки хурзодимдин»;

«Гули бо\и муродим мубталои хор былмишдур»:

«Демам гул фасли ытти булбули шырида аф\он эт»;

«Фи\оним етти кыкка =омати сарви чаманлардин»;

«Дема щар шоми гулфоми шафа= хуни жигардандур» мисралари билан бошланадиган таркиббандларидир3. Ыз даврининг эътиборли тад=и=отчиси, тани=ли навоийшунос олим шу тари=а адабиётшуносликнинг ди==атини ща=ли суратда ушбу мавзуга =аратади ва ХХ аср бошлари ызбек адабиётини мущим ва салмо=ли бир ижодкор билан бойитишга ызининг муносиб щиссасини =ышади.

Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодини ырганишда мущим манбалардан бири Мыминжон Тош=иннинг «Тошкент шоирлари» тазкирасидир1. Тазкира муаллифининг =айд этишича, асар Ойбекнинг таклифи билан ёзилган. Муаллиф ызи кырган ва я=индан билган ынлаб ижодкорлар ща=ида хотираларини ёзган ва уларнинг асарларидан намуналар келтирган. Юсуф Сарёмий тошкентлик былмагани учун у ща=да махсус фасл йы=. Лекин Сарёмий ыз даврининг хос шоири эди. Тошкентда тез-тез былиб турарди. Биргина Тошкент эмас, умуман Туркистон адабий-маданий щаётида катта мав=ега эди. +олаверса, Сарёмийнинг тошкентлик тани=ли шоирлар Камий, Музтариб, Алмаий кабилар билан я=ин ало=аси бор эди. Машщур Тавалло унинг бевосита шогирди эди. Унинг тахаллусни щам Сарёмийнинг ызи =ыйиб берган эди. Юсуф Сарёмий ща=идаги маълумотлар мазкур шоирларнинг биографияларига оид сащифаларда тез-тез учрайди. Мыминжон Тош=ин умуман олганда, Юсуф Сарёмийни шоир сифатида чу=ур щурмат =илган ва ызининг бош=а асарларида щам унинг номини тилга олиб ытишга щаракат =илган. Масалан, «Турмуш уринишлари»2 асарида ёшлик йилларини эслар экан, Юсуф Сарёмий номини тез-тез тилга олади.

60-йиллар маданий адабий меросни ырганишда маълум даражада олдинга силжиш йиллари былди. Бадиий ижодда А.Орипов, Э.Вощидов, Ы.Щошимов, Ш.Холмирзаев кабилар номи билан характерланган ёш ижодкорлар пайдо былганидек, адабиётшуносликда щам, жадидчилик даврини ырганиш, диний-тасаввуфий йылда ижод этган шоирларни тад=и= этиш кызга ташлана бошланди. Энг мущими, кып асрлик ызбек адабиётини «бой-камба\ал» адабиётига былмай, яхлит ырганишга уриниш тамойили кызга ташлана бошланди. ЫзФА ташаббуси билан амалга оширилган тырт жилди, етти китобдан иборат «Ызбек адабиёти» антологияси бунинг я==ол далилидир. Синчков ва \айратли олим А.Абду\афуровнинг Юсуф Сарёмий щаёти ва ижоди ща=ида умумий маълумот бериб, шоирнинг еттита \азал, учта мухаммас, еттита таркиббанд ва девонга кирмаган учта =итъасини мажмуага киритганлиги Сарёмий щаёти ва ижодини ырганишда мущим бос=ич былди.

Биро=, Сарёмий ижодига муносабат, уни ырганиш ва тар\иб =илиш доимо бир хилда силли==лик билан ытгани йы=, албатта. 70 йилдан орти=ро= щакмронли= =илиб келган социалистик мафкура ыз =олипига си\маган кыпчилик шоирларимизни инкор =илди, улар ты\рисида ноты\ри ташви=отлар олиб борди. Бу йилларда нашр =илинган баъзи адабиётларда ва бажарилган тад=и=от ишларда щам шоир ижодига ана шу ну=таи назар билан =араб, уни камситиш ва ноты\ри бащолаш щоллари былган1. Аммо, щолларнинг юз бериши ыша давр адабиёти тад=и=отчиларининг айби билан эмас, балки адабий меросимизнинг оё\ини ыз рущий заминидан узишга интилган социалистик мафкура айби билан рый берган деб щисоблаймиз.

80-йиллардан кейин Юсуф Сарёмий ижодини илмий асосда ырганиш бироз йылга =ыйилгандай былди. Бу борада адабиётшунослар С.Зуфаров, Э.Шодиев, Б.Валиевларнинг шоир щаёти ва ижоди ты\рисида умумий маълумот берувчи ма=олалари эълон =илинди.

Шу йилларда «Хурофотга ёв шеърият» деб номланган шеърий тыплам нашрдан чи=ди. Тыпламга Сарёмий \азалларидан айрим намуналар киритилганлиги шоир ижодини оммалаштириш борасидаги фойдали ишлардан былди.

90-йилларга келиб Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодини ырганиш ызига хос янгича тус олди, анча ривож топди. Бу ыринда профессор Б.+осимовнинг маълум хизматларини =айд этмо= лозим. Унинг шоир щаёти ва ижоди билан бо\ли= айрим масалаларни ыртага =ыйиши ва адиб биографиясига ани=ликлар киритишга уриниши, Сарёмий асарларини оммалаштириш сощасидаги хизматлари Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодий меросини ырганишда, тар\иб этишда кейинги янгиликлардан былди1.

Шоирнинг 150 йиллик юбилейи муносабати билан ытказилган тадбирга тайёргарлик даврида Сайрамда щам ыз юртдошлари ижодини ырганиш ва сайрамликлар орасида кенг ёйиш борасида анча ишлар =илинди. Айни=са, М.Мирхолдоровнинг «Юсуф Сарёмий» китобчасининг босилиб чи==анлиги бу борадаги кызга кыринарли ишлардан былди2. Миращмад Мирхолдоровнинг мазкур рисоласи 27 сащифали былиб, муаллиф шоирнинг щаёт йыли ща=ида =ис=ача маълумот беради ва 18 та шеърни эълон =илади. Сыз боши ма=олада шоирнинг щаёт йыли, ижодининг умумий хусусиятлари ща=ида фикр билдирган. Шеърларидан щам яхшигина бир гулдаста танлаб илова =илинган. Ты\ри, рисоланинг камчиликлари жуда кып. Аввало, ма=ола щам илмий, щам ифода жищатидан жуда ночор ёзилган, илова =илинган шеърлар матн жищатидан анча \ализ. Шуларга =арамасдан, мазкур рисола шоир щаёти ва ижодини ырганишдаги дастлабки уриниш деб =аралмо\и керак. У Юсуф Сарёмий ща=идаги биринчи китобдир. Шу фактнинг ызиё= унга айрича ащамият юклайди. Юсуф Сарёмийнинг ижодий меросини текшириш, илмий асосда чу=ур ва щар томонлама ырганиш, кенг тащлил =илиш ишлари профессор А.Абду\афуровнинг кейинги илмий асарларида яна ыз тажассумини топди. Хусусан, муаллифнинг «Буюк бешлик сабо=лари» китобига кирган «Топилмаган \азаллар» ма=оласида Юсуф Сарёмийнинг «Бир неча гул барги =або, яли-яли» мисраси билан щамда «Азалда ща= сани анвори зотинг айлади фош» мисралари билан бошланувчи мухаммас-тахмислари муносабати билан шундай фикр билдиради: «ХIХ аср иккинчи ярми ва ХХ аср бошларида яшаб ижод этган йирик шоирлардан Юсуф Сарёмий щам «Хазойин ул-маоний» девонида учрамайдиган икки \азални Навоийнинг асарлари сифатида бизга тавсия этади. Гап 1914 йилда шоирнинг шогирдларидан Тавалло томонидан чоп этилган «Девони Мавлавий Юсуф Сарёмий» таркибидаги икки тахмис устида бормо=да.

Юсуф Сарёмий девонидаги щар иккала мухаммаснинг тепасига «Амир Навоий \азалига мухаммас» деб ани= ва махсус =айд этилганки, бу жуда мущимдир. Гап шундаки, чиндан щам «Навоий тахаллусли бир неча ижодкор былган, аммо уларнинг бирортаси щам «Амир Навоий» былмаган»1.

Кырилганидек, Сарёмий мухаммаслари Навоийнинг икки \азалини кашф этишга ёрдам бермо=да. Ыйлаймизки, Юсуф Сарёмий шеърияти ызбек адабиётининг бундан бош=а щам факт ва материалларини ани=лашда ёрдам бера олади.

Профессор А.Абду\афуров мазкур мухаммасга асос былган «яли-яли» радифли \азални ким томонидан яратилганлиги ща=идаги мунозарани 60-йилларда ёзилган «Яли-яли кимники?» деб номланган ма=олаларида ыртага ташлаган эдилар. Олим ушбу ма=олада «мухаммасга =ыйилган сарлавщанинг ызиё= \азалнинг Навоийга мансуб эканлигига ишора» эканлигини таъкидлайди щамда щали Сарёмий номи кыпчиликка маълум былмаган ва унинг ижодига паст назар билан =аралаётган бир пайтда шоир ижодига алощида эътибор бериб, унга биринчилардан былиб «ХIХ асрнинг II ярми ХХ аср бошларидаги ызбек адабиётининг кызга кыринган намояндаларидан бири» дея бащолайди ва шоир ижодига ы=увчилар ди==атини тортади: «Одатда бирор шоир томонидан ызга бир шоир \азалига бо\ланган мухаммас шу мухаммас бо\ловчининг оригинал асари сифатида =аралади. Худди шунинг учун щам мазкур мухаммас Юсуф Сарёмийнинг оригинал асари деб щисобланиши керак. +ыши= китобларида нашр этилган, радио ор=али эшиттириладиган =ыши= тексти щам ана шу мухаммаснинг – Юсуф Сарёмий мухаммасининг худди ызидир»1.

Мавжуд =илинган ишлар Юсуф Сарёмий щаёти ва ижодини ырганишда дастлабки =адамлардир. Таассуфли жойи шундаки, Сарёмий ижоди шу пайтга =адар махсус ырганилган эмас. У ща=да ёзилган ма=олалар щам ю=орида =айд этганимиздек, бармо= билан санарли былиб, шоирнинг щаёт йыли ва ижодий мероси ща=ида умумий маълумот беришдан нарига ытмайди. Шоир ща=идаги маълумотлар \оят тар=о=, паришон. Асарларнинг кылами у ё=да турсин, щатто энг мущимлари ани=ланган эмас. Маълум ва машщур былган ягона «Девон»ининг мундарижаси ундаги шеърларнинг жанр ва мавзу хусусиятлари, щатто умумий адади ани=ланган эмас. Ыша давр ва=тли матбуотида, баёзларда эълон =илинган асарлари тыпланмаган.

Хуллас, Юсуф Сарёмий биографиясига оид маълумотлар, асосан, учта манба (П.+аюмийнинг «Тазкираи +аюмий», М.Солищхыжа ы\лининг «Тарихи жадидаи Тошканд»га ёзган та=риз ва илова, М.Тош=иннинг «Тошкент шоирлари»)да са=ланиб =олган. «Тазкираи +аюмий» муаллифи Сарёмий таржимаи щоли билан бо\ли= далилларни келтирган. Ижодий мероси хусусида эса унинг «Девон»ини тузиш тафсилотини баён =илиш билан кифояланган. Муродхыжа домла шоир талабалигининг илк даври, унинг «Бекларбеги» мадрасасида таълим олиши ва Тошкент адабий мущитида тутган ырни ща=ида маълумот беради.


с. 1 с. 2 ... с. 4 с. 5

скачать файл

Смотрите также: